حداقل حقوق و دستمزد در آلمان 2024

مرکز زبان آلمانی گات

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. این کشور لقب بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و در اقتصاد جهان جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. شرایط مناسب کاری در این کشور سبب شده که افراد زیادی برای مهاجرت کاری به این کشور مشتاق شوند. 
اطلاع از حداقل حقوق و دستمزد در آلمان مسئله‌ای است که در این شرایط مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل شما را با حقوق در آلمان و قوانینی که در ارتباط با آن وجود دارد؛ آشنا کنیم.

 

 

شرایط کار در آلمان

 

اقتصاد آلمان به دلیل وجود صنایع و شرکت‌های بزرگ، لقب بزرگ‌ترین اقتصاد قاره اروپا را به خود گرفته است. این کشور با داشتن کم‌ترین نرخ بیکاری در اروپا، انتخابی ایده آل برای متقاضیان مهاجرت شغلی به حساب می‌آید. نیروی کار آلمان رقم بزرگ 45 میلیون را دارد و نرخ بیکاری در این کشور، طبق آخرین آمار در دسترس 4.2% است. این مقدار بیکار هم اغلب در مناطق روستایی شمال شرقی آلمان هستند به ندرت در مناطق شهری فردی بیکار وجود دارد.

در این کشور مشاغل زیادی در ارتباط با مهارت‌های تخصصی وجود دارد و از نیروی کار ماهر در زمینه‌های فنی و مهندسی استقبال می‌شود. آلمان از نظر استخدام و به کار گیری نیروی خارجی به عنوان مهاجرپذیرترین کشور در جهان شناخته می‌شود. در حال حاضر بیش از 3.3 میلیون نیروی کار خارجی در این کشور مشغول به فعالیت هستند. پیشرفت روز افزون اقتصاد آلمان، آینده‌ای خوب و مطمئن برای افراد شاغل در این کشور رقم می‌زند.

 

حداقل حقوق و دستمزد در آلمان 2024

 

مقاله  پیشنهادی: چرا آلمان کشور مناسبی برای مهاجرت است؟

 

 

شرایط کار در آلمان برای مهاجران خارجی


بازار کار آلمان امروزه با داشتن بیش از یک میلیون فرصت شغلی، شرایط ایده آلی برای مهاجران خارجی ایجاد می‌کند. این کشور همواره حمایت‌های ویژه‌ای برای نیروهای کار خارجی متخصص و ماهر دارد. رشد رو به جلوی اقتصاد آلمان سالانه این فرصت‌های شغلی را نیز افزایش می‌دهد. صدها هزار فرصت شغلی جدید هر ساله در کشور آلمان ایجاد می‌شود و به همین سبب کم‌ترین نرخ بیکاری را در اروپا دارد. 

پیری جمعیت و افزایش میانگین سنی جامعه دلیل دیگری است که دولت آلمان از مهاجرت نیروی کار متخصص استقبال می‌کند. به طور تقریبی تا سال 2025، آمار بازنشستگان در آلمان به 4 میلیون نفر می‌رسد. این موضوع نیز فرصت‌های شغلی زیادی در زمینه‌های مختلف برای نیروی کار جوان ایجاد می‌کند. 

 

کار دانشجویی در آلمان


کار کردن در دوره دانشجویی در آلمان راهی است که افراد از طریق آن، هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند. برای دوران دانشجویی و تحصیلات تکمیلی، شرکت در کارهای پاره وقت انتخاب مناسبی است. کار کردن در دوره دانشجویی باید به صورتی باشد که ضربه‎ای به تحصیل فرد وارد نکند. 
آژانس کار فدرال با الویت قرار دادن تحصیل این افراد؛ محدودیت‌هایی برای انتخاب مشاغل در این افراد اعمال می‌کند. در حالت کلی دانشجویان کشور‌های غیر اتحادیه اروپا، حداکثر 120 روز کامل در سال، اجازه کار دارند.

 

مقاله پیشنهادی: ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل

 

 

مراحل مهاجرت کاری به آلمان

 

وجود فرصت‌های شغلی زیاد در آلمان، افراد زیادی را برای سفر و مهاجرت کاری به این کشور ترغیب می‌کند. کشور آلمان از نیروی کار ماهر و تخصصی در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند و راه‌های مختلفی برای مهاجرت پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. ویزای کاری انواع و اقسام  گوناگونی دارد؛ 7 مورد از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

 

• ویزای جست و جوی کار (Job Seeker Visa)
 

این ویزا امکان اقامت موقت در کشور آلمان را امکان پذیر می‌سازد. طی این 6 ماه اقامت موقت، فرد می‌تواند به جست و جوی شغل بپردازد. یکی از اصلی‌ترین شرایط اخذ این ویزا، داشتن 5 سال سابقه کار است. فرد قبل از سفر بایستی مدارک مربوط به تمکن مالی و توانایی تامین هزینه‌های زندگی خود به مدت 6 ماه را نیز باید به همراه داشته باشد. مدرک تحصیلی معتبر و هم‌چنین مدرک زبان آلمانی نیز از دیگر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای جست و جوی کار هستند.

 

• ویزای کار استخدامی (Employment Visa)
 

این نوع ویزای برای افرادی که پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از کارفرمای آلمانی دریافت می‌کنند؛ کاربرد دارد. به طور معمول افراد متخصص و فنی که سابقه کار مرتبط در زمینه شغلی مد نظر را دارند؛ کاندید برای دریافت این نوع ویزا هستند. 

 

ویزای کار استخدامی (Employment Visa)

 

مقاله پیشنهادی: بهترین دانشگاه های آلمان

 

 

• ویزای فریلنسری و خود اشتغالی (Self-Employed and FreeLancer)
 

این ویزا مختص کسانی است که قصد راه اندازی کسب و کار شخصی خود را در آلمان دارند. برای کار به صورت آزاد در کشور آلمان، فرد متقاضی باید مهارت کافی در زمینه کاری مد نظر خود داشته باشد. داشتن سرمایه کافی، برنامه ریزی دقیق و سابقه کار مفید از شرایط اصلی اخذ ویزای خود اشتغالی به حساب می‌آیند.

 

• ویزای انتقال درون شرکتی (Intra-Corporate Transfe)
 

ویزای ICT امکان انتقال نیروی‌های شاغل را بین شعبات مختلف یک شرکت فراهم می‌کند. ویزای انتقال درون شرکتی در واقع مجوزی برای کار و اقامت صادر می‌کند. اعزام نیروی متخصص یا مدیر بین شعبات دیگر به شعبه آلمان با کمک این ویزا امکان پذیر می‌شود.

 

ویزای انتقال درون شرکتی (Intra-Corporate Transfe)

 

مقاله پیشنهادی: بهترین شهر آلمان برای پناهندگی

 

 

 

• بلو کارت (Blue Card)
 

کارت آبی نوعی ویزای کار آلمان است که امکان کار و اقامت را برای فرد فراهم می‌کند. این ویزا به طور اختصاصی در شرایطی صادر می‌شود که مبلغ حقوق فرد از مقدار مشخصی، بالاتر باشد. حداقل حقوق و دستمزد در آلمان برای دارندگان بلو بانک، 56400 یورو در نظر گرفته می‌شود. از مشاغلی که شانس زیادی برای دریافت بلو بانک دارند می‌توان به علوم کامپیوتر، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی اشاره کرد. از مزایای داشتن بلو کارت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

o فرد بدون نیاز به گزارش وضعیت، می تواند بعد از دو سال شغل خود را تغییر دهد. تغییر مسیر شغلی برای افراد دارای کارت آبی به سادگی امکان پذیر است. این در صورتی است که افراد دارای ویزای کار، باید بعد از هر بار تغییر شغل خود، مجددا درخواست ویزای کار جدید بدهند.

 

o اقامت دائم برای افرادی که ویزای بلو کارت دارند بعد از 33 ماه امکان پذیر است. در صورتی که فرد مدرک B1 آلمانی را داشته باشد؛ این مدت زمان به 21 ماه کاهش می یابد. افرادی انواع دیگر ویزاهای کاری آلمان را دارند باید تا 5 سال برای دریافت اقامت منتظر بمانند. 

 

o مهاجرت آسان به سایر کشور های حوزه اتحادیه اروپا، از طریق کارت آبی امکان پذیر است. این افراد بعد از گذشت 18 ماه می توانند به تمامی کشور های حوزه اتحادیه اروپا بجز دانمارک و ایرلند مهاجرت کنند. فرد بعد از مهاجرت به کشوری جدید، باید دوباره درخواست دریافت بلو کارت بدهد.

 

• ویزای اوپر و انترنی (Aupair and Internship)
 

ویزای انترنی مختص دانشجویان و دانش آموزان خارجی است که در آلمان مشغول به فعالیت هستند. با داشتن این ویزا، اجازه شرکت در دوره‌های کار کاربردی به شخص داده می‌شود. شرکت در این دوره‌ها نوعی سابقه کار برای فرد به حساب می‌آید که در کنار کسب تجربه، دستمزد نیز دریافت می‌کنند.

ویزای اوپر برای افرادی که تمایل به کار در خانه یک خانواده آلمانی را دارند صادر می‌شود. در این شرایط فرد با انجام دادن کار‌های خانه می‌تواند دستمزد دریافت کند و برای 6 الی 1 سال در آلمان اقامت داشته باشد. از دیگر مزایای ویزای اوپر می‌توان به داشتن اقامت و غذای رایگان برای فرد اشاره کرد. در طول مدت اقامت، فرد می‌تواند به خوبی با فرهنگ و زبان آلمانی آشنا شود. زیر 27 سال بودن فرد از اصلی‌ترین شروط دریافت ویزای اوپر است.

 

مقاله پیشنهادی: پر درآمد ترین شغل های آلمان

 

 

 

• ویزای کارآموزی (Ausbildung Visa)
 

ویزای کارآموزی هم راهی برای ورود به بازار کار آلمان از سنین پایین است. فرد با حداقل سن 17 سال و با داشتن مدرک دیپلم خود می‌تواند برای دریافت این ویزا اقدام کند. داشتن مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا C1 نیز از شرایط اختصاصی اخذ این ویزا به حساب می‌آید. فرد با شرکت در دوره‌های کارآموزی یک موسسه در آلمان، می‌تواند به طور همزمان تحصیل و کار خود را پیش ببرد. بعد از اتمام دوره هم فرد می‌تواند با داشتن سابقه کار، وارد بازار کار آلمان شود.

 

ویزای کارآموزی (Ausbildung Visa)

 

عوامل موثر بر حقوق و دستمزد در آلمان 
 

حداقل حقوق در آلمان در سال 2024 به ازای هر ساعت کار، 12.41 یورو است. این مقدار هموراه روند افزایشی دارد و نسبت به سال 2023 که 12 یورو بود، افزایش اندکی را تجربه کرده است. افراد به صورت پاره وقت می‌توانند 19.5 ساعت در هفته کار کنند. در صورتی که فرد به صورت تمام وقت تمایل به کار داشته باشد؛ 41 ساعت در هفته اجازه کار دارد. علاوه بر تغییرات نرخ در سال برای حداقل حقوق؛ عوامل دیگری بر روی حقوق و در آمد فرد تاثیر گذارند. از مهم‌ترین عوامل موثر بر حقوق و دستمزد در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

• سوابق تحصیلی
 

تحصیلات مرتبط با شغل در آلمان اهمیت زیادی دارند و بر روی مقدار حقوق دریافتی فرد تاثیر به سزایی می‌گذارند. افرادی که مدرک آکادمیک و دانشگاهی ندارند؛ 48% کم‌تر نسبت به افراد تحصیل کرده حقوق دریافت می‌کنند. درآمد سالانه شاغلان با مدرک تحصیلی در حدود 59,670 یورو است. در صورتی که این مقدار برای کارکنان فاقد تحصیلات آکادمیک، به 40,560 یورو در سال کاهش می‌یابد.

 

مقاله پیشنهادی: روش های مهاجرت به آلمان

 

وب سایت ins-globalconsulting در خصوص حداقل حقوق و دستمزد سال 2024 در آلمان گفته است ؛ از سال 2024، حداقل دستمزد در آلمان 12.41 یورو در ساعت ناخالص است. این در واقع به معنای حداقل ماهیانه 2151 یورو ناخالص (بر اساس 40 ساعت کار در هفته) است.

 

• تجربه
 

داشتن تجربه برای دستیابی به سطح بالای دستمزد در آلمان نقش مهمی ایفا می‌کند. افراد با تجربه در صورتی که مدرک تحصیلی نداشته باشند؛ می‌توانند از حقوقی مشابه با افراد فارغ التحصیل دانشگاهی بهره مند شوند. افراد با داشتن تجربه و مهارت در شغل خود حتی می‌توانند خلاء نداشتن مدرک تحصیلی را نیز پر کنند. با افزایش سابقه کار حقوق فرد نیز افزایش می‌یابد. حقوق سالانه برای افرادی با سابقه کم‌تر از 1 سال چیزی در حدود 33800 در نظر گرفته می‌شود. فردی با موقعیت شغلی مشابه ولی با 11 الی 25 سال سابقه کار، می‌تواند حقوق 52000 یورویی را در سال دریافت کند. 

 

• جنسیت
 

در آلمان نیز به طور مشابه با اکثر کشورها، جنسیت بر روی حقوق افراد تاثیر گذار است. مردان شاغل در یک موقعیت شغلی مشابه در مقایسه با همکاران خانم خود، 21% حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. این مقدار در مشاغل مختلف متغیر است. در بعضی از مشاغل این درصد حتی به صفر می‌رسد و هر دو جنسیت از حقوق یکسانی برخوردارند.

 

حداقل حقوق و دستمزد در آلمان 2024

 

مقاله پیشنهادی: حقوق پناهندگی در آلمان سال 2024

 

 

 

• شهر یا ایالت محل کار
 

شهر محل کار، می‌تواند به شدت حقوق فرد را تحت تاثیر قرار دهد. مشغول به کار شدن در شهر‌های بزرگ کشور آلمان، درآمد زیادی نیز برای فرد به همراه می‌آورد. به طور کلی می‌توان گفت نرخ دستمزد و حقوق در آلمان شرقی نسبت به بخش غربی پایین‌تر است. متوسط در آمد ناخالص آلمان در بخش غربی و شرقی خود به ترتیب به مقادیر 5086 و 3927 یورو در ماه می‌رسد. با یک مقایسه ساده می‌توان تفاوت عظیم درآمد و دستمزدها را در این دو بخش به چشم دید. در آلمان منطقه بادن-وورتمبرگ به عنوان محلی که بیشترین حقوق و دستمزد را دارد؛ شناخته می‌شود. شهر‌های برلین، فرانکفورت، مونیخ، لایپزیگ، اشتوتگارت محبوبیت زیادی برای مهاجرت کاری در بین سایر شهرهای آلمان دارند.

 

شهر یا ایالت

میانگین درآمد سالانه

هسن

47850 یورو

بادن-وورتمبرگ

47803 یورو

بایرن

46800 یورو

هامبورگ

46800 یورو

برلین

43725 یورو

برمن

46174 یورو

تورینگن

38731 یورو

 

• اشتغال در شرکت بزرگ و کوچک

 

محل کار یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی حداقل حقوق و دستمزد در آلمان است. به طور معمول شرکت‌های بزرگ حقوق بیشتری به کارکنان خود می‌دهند. شرکت‌های کوچک و گاها به دلیل تازه کار بودن، توانایی پرداخت حقوق‌های بالا را ندارند. این مسئله به وضوح در مورد حداقل حقوق و دستمزد در آلمان نیز به چشم می‌خورد. 

 

اشتغال در شرکت بزرگ و کوچک

 

بیشتر بخوانید: بهترین آموزشگاه زبان آلمانی

 

 

• نوع شغل و حرفه

 

تفاوت بین مشاغل بر روی حقوق دریافتی افراد تاثیر می‌گذارند. این موضوع را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین کننده حداقل حقوق و دستمزد در آلمان به حساب آورد. با اشتغال در مشاغل فنی و مهندسی، فرد حقوق متفاوتی نسبت به افراد شاغل در حرفه پزشکی و سلامت دریافت می‌کند. به طور معمول میانگین حقوق در آلمان با در نظر گرفتن تفاوت بین مشاغل مختلف، بین 64253 تا 81503 است. در جدول زیر، درآمد مشاغل گوناگون در آلمان ذکر شده است.

 

عنوان شغلی 

حقوق سالانه در آلمان

مشاور پزشکی و داروسازی

86000 یورو

پزشک

85100 یورو

خلبان

83300 یورو

وکیل

82900 یورو

مشاور مدیریت

82000 یورو

مهندس نرم افزار

81500 یورو

مدیر مالی و سرمایه گذاری

81000 یورو

مدیر برنامه

79900 یورو

مدیر شعبه بانک

79800 یورو

مشاور حقوقی

78900 یورو

مدیر تحویل خدمات

78000 یورو

مهندس IT

76100 یورو

مدیر توسعه کسب‌‎وکار

70600 یورو

برنامه‌نویس

41700 یورو

مهندسی عمران

39700 یورو

پرستار

34800 یورو

حسابدار

30000 یورو

 

 

قانون کار در آلمان

 

در آلمان هر فرد می‌تواند به طور میانگین هفتگی 40 ساعت در هفته کار کند. این مقدار می‌تواند در حالت حداکثری به 48 ساعت نیز افزایش یابد. این مدت 40 ساعته به دلخواه فرد و کارفرما می‌تواند انعطاف زیادی در روزهای مختلف هفته داشته باشد. فرد می‌تواند حداکثر 10 ساعت به طور روزانه کار کند. این در صورتی امکان پذیر است که میانگین ساعت کاری فرد در بازه‌های 24 روزه، از 8 ساعت بیشتر نشود.

برای کارکنان در آلمان مزایایی نیز در نظر گرفته می‌شود که دستمزد بیماری، حقوق زایمان و هدیه سال نو از جمله آن‌ها هستند. برای هر فرد به طور قانونی حداقل 20 روز مرخصی با حقوق سالانه در نظر گرفته شده است.

شرایط کلی قانون کار در آلمان در موارد ذکر شده خلاصه می‌شود. گاهی اوقات کارفرمایان با توجه به صلاحدید خود تغییراتی در قرارداد اعمال می‌کنند. به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلی در ادامه همکاری، توصیه می‌شود که حتما تمامی بند‌های قرارداد توسط طرفین به دقت بررسی شوند.

 

مقاله پیشنهادی: چگونه زبان آلمانی را یاد بگیریم؟

 

 

 

قانون بیمه کار در آلمان

 

برای اینکه بتوان برآورد درستی از میزان حقوق و دستمزد در آلمان داشت؛ باید هزینه‌های مربوط به بیمه را از آن کم کرد. بر اساس قانون این کشور، تمامی افراد ساکن یا شاغل در آلمان بایستی بیمه درمانی داشته باشند. اغلب این افراد جزوی از بیمه سلامت عمومی هستند و عده اندکی در بیمه درمانی خصوصی ثبت نام می‌کنند. نرخ بیمه به طور ثابت 14.6% در نظر گرفته می‌شود. این مقدار بین کارفرما و کارمند، به طور مساوی تقسیم می‌شود. شرکت‌هایی که مایل به استخدام کارمند و نیروی کار در شرکت خود هستند؛ باید در پرداخت مقداری از سهم بیمه کارکنان خود مشارکت داشته باشند. بیمه خصوصی برای افرادی است که سالانه در آمدی بالای 64350 یورو داشته باشند. در این شرایط فرد می‌تواند با رضایت خود از بیمه سلامت عمومی انصراف دهد و در بیمه خصوصی ثبت نام کند.

 

قانون بیمه کار در آلمان

 

کاریابی در آلمان

 

حداقل حقوق و دستمزد در آلمان، موضوع مهمی است که زندگی مهاجران در آلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در کشور آلمان فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد وجود دارد. علاقه کشور آلمان به استخدام نیروی کار جوان و ماهر نیز برای جلوگیری از بروز پیری جمعیت و مشکلات ناشی از آن، روز به روز افزایش می‌یابد. با وجود شمار زیاد عناوین شغلی در آلمان، ممکن است مهاجرین به این کشور برای پیدا کردن کار دچار مشکل شوند.

برای جلوگیری از استمرار بیکاری افراد، آژانس کار فدرال خدماتی را در زمینه پیدا کردن کار به افراد ارائه می‌دهد. Bundesagentur für Arbeit به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه خدمات استخدامی، با بیش از 700 شعبه در سرتاسر آلمان مشغول به فعالیت است. کمک گرفتن از این آژانس می‌تواند روند کاریابی را برای افراد تسریع کند.

جست و جو در وب سایت‌های کاریابی و استخدامی نیز راه دیگری برای پیدا کردن کار در آلمان به حساب می‌آید. اغلب آگهی مشاغل مورد نیاز برای شرکت‌های گوناگون در این وب سایت‌ها ثبت می‌شود. از معروف‌ترین وب سایت‌های عمومی برای کاریابی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

·        HeyJobs

·        JobStairs

·        Kimeta

·        Kununu

·        MeineStellenboersen

·        Monster

·        Linkdin

·        Indeed

 

در برخی از روزنامه‌ها نیز فرصت‌های شغلی جدید و مورد نیاز ثبت می‌شوند. برای راحتی هرچه بیشتر می‌توان از نسخه‌های آنلاین روزنامه‌های زیر استفاده کرد:

 

·        Frankfurter Allgemeine Zeitung

·        Suddeutsche Zeitung

·        Die Welt

·        Handelsblatt

·        Frankfurter Rundshau

·        BerlinOnline

 

مقاله پیشنهادی: آداب و رسوم مردم آلمان

 

 

 

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت کاری به آلمان

 

اقتصاد قدرتمند کشور آلمان، برای حفظ جایگاه ممتاز خود در سطح جهان، پیوسته نیاز دارد که نیروی کار ماهر و متخصص را به خود جذب کند. با افزایش سن اکثر متخصصین شاغل در این کشور، تمایل دولت آلمان به استخدام نیروی کار خارجی و جوان افزایش یافته است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود می‌توان پیش بینی کرد که مشاغل زیر در سال 2024 برای کشور آلمان مورد نیاز هستند:

·        مهندسان IT

·        افراد متخصص در رشته های گوناگون فنی

·        پزشکان

·        پرستاران

·        مشاغل مربوط به محیط زیست و فضای سبز

·        افراد شاغل در امر حمل و نقل

·        صنعتگران

·        افراد متخصص در فناوری اطلاعات نظیر علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، علم داده

 

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت کاری به آلمان

 

حداقل حقوق در آلمان

 

اطلاع از حداقل حقوق و دستمزد در آلمان برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند از الزامات به شمار می‌رود. با دانستن میانگینی از حداقل حقوق در آلمان و شهرهای مختلف آن، افراد می‌توانند با دیدی باز مقصد خود را در این کشور مشخص کنند. یادگیری زبان آلمانی نیز راهی است که می‌تواند فرد را به درآمدهای بالا در کشور آلمان برساند. با این‌که در این کشور مشاغل به صورت زبان انگلیسی نیز وجود دارند؛ اما فرصت شغلی به زبان آلمانی بیشتر است.

با کلاسهای آموزش زبان آلمانی در موسسه گات، راحتی و آسایش برای فرد در آلمان رقم می‌خورد. این مجموعه با سابقه بیش از 10 ساله در حوزه زبان‌های خارجی، با بهترین متدها زبان آلمانی را آموزش می‌دهد. برای اطلاع از شرایط ثبت نام و هزینه کلاس‌ها، مراجعه به صورت حضوری یا تماس با کارشناسان موسسه گات؛ توصیه می‌شود.

 

 

 


ارسال دیدگاه :


شعبات گات در سراسر ایران

پشتیبانی در واتساپ