چگونه یک رزومه موثر آلمانی بنویسیم؟

مرکز زبان آلمانی گات

داشتن یک رزومه خود به عنوان مهم ترین گام در پیدا کردن شغل به حساب می آید. اگر قصد داشته باشید برای کار در یک شرکت آلمانی درخواست دهید؛ در اغلب موارد دادن یک روزمه به زبان آلمانی در پذیرش درخواست شما موثرتر است. هر کشور قوانین خاصی در نوشتن رزومه دارد. شما با داشتن یک روزمه کامل و در عین حال منظم می توانید کارفرمایان شرکت های مختلف را تحت تاثیر قرار دهید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با نوشتن یک روزمه موثر به زبان آلمانی آشنا شوید. یک رزومه تحصیلی باید ویژگی هایی داشته باشد. ابتدا باید متنی کاملا دقیق و تأثیر گذار نوشته شود تا مسئول پذیرش دانشجویان در مدت زمان کوتاه متوجه همه شرایط شما شود و کارنامه تحصیلی تان را در نظر بگیرد. 

 

 

 چگونه یک رزومه موثر آلمانی بنویسیم؟

 


همچنین در تعداد صفحات آن محدودیتی وجود ندارد اما بهتر است به صورت خلاصه و کوتاه نوشته شود تا خواننده اطلاعات مهم و اصلی شما را سریع متوجه شود. یک یا دو صفحه بهترین فرم نوشتن رزومه است. ابتدا نام و نام خانوادگی و مشخصات دیگر فرد نوشته شود و سپس در بند بدنه شرایط تحصیلی و شغلی را بیان کنید. همچنین معدل نمرات خود را محاسبه کنید و از توانایی ها و سوابق خودتان بنویسید. در این قسمت می خواهیم نوشتن یک روزمره عالی که به زبان آلمانی است را بیاموزیم.

 

 

رزومه آلمانی

 

 

نحوه نوشتن رزومه خوب برای آلمان

 

برای نوشتن یک رزومه خوب باید مواردی را در نظر بگیرید: 


۱)رزومه را بروزرسانی کنید.


۲)باید فعالیت هایتان را طبق کاری که قصد انجامش را دارید، تطبیق دهید.


۳)غلط املایی و مشکلات گرامری در رزومه باعث می شود که امتیاز مورد نظر را کسب نکنید.


۴)به صورت عادی بنویسید؛ اغراق نکنید ولی شکست نفسی هم نکنید.


ابتدا از مهارت ها و فعالیت هایی که انجام داده اید بنویسید. به طور کلی رزومه ای مؤثر است که در همان سی ثانیه اول نظر مخاطب را به خود جلب کند. از کسانی که تسلط زیادی به آلمانی دارند کمک بگیرید و چندین بار آن را بخوانید.

 

 

نحوه نوشتن رزومه خوب برای آلمان

 

 

آیا رزومه آلمان حتما باید آلمانی نوشته شود؟ 

 

رزومه حتما نباید به زبان آلمانی نوشته شود و یا نباید ترجمه شود. چرا که فرد پذیرنده انتظار دارد خودتان رزومه را بنویسید و اگر کسی برایتان ترجمه کرده باشد امتیاز های زیادی را از دست می دهید چرا که در مصاحبه با شما متوجه این ترجمه می شوند و شما باید به زبان آلمانی کاملا مسلط باشید. همچنین رزومه باید کاملا صحیح نوشته شود. هرگونه غلط املایی و خطاهای تایپی و گرامری، شانس شما را کم‌تر می کند. آموزش زبان آلمانی کمک شایانی در نوشتن روزمه به شما می‌کند. پس به همه ی موارد آن دقت کنید.

 

اجباری برای نوشتن خلاصه رزومه در رزومه آلمانی وجود ندارد اما در صورتیکه متن خلاقانه و جذابی برای این قسمت بنویسید به تاثیرگذارتر شدن رزومه‌تان کمک می‌کند.

 

 

آیا رزومه آلمان حتما باید آلمانی نوشته شود؟

 

مقاله پیشنهادی: بهترین آموزشگاه زبان آلمانی

 

 

قالب و ساختار مناسب برای رزومه آلمانی

 

همانطور که می دانید رزومه ی مؤثر و خوب، رزومه ای است که هم از لحاظ نوشتاری و محتوا و هم از نظر ظاهر کاملا منظم باشد. محتوای نوشته شده باید با هدف نوشتن رزومه ارتباط داشته باشد. حال چگونه باید رزومه را بنویسیم که همان اوایل نظر مخاطب را جلب کند؟ قالب رزومه اگر مناسب باشد تأثیر زیادی در جذابیت آن دارد. که این قالب ها متناسب با اطلاعات و وضعیت شغلی انتخاب می شوند. قالب های رزومه کاری به سه دسته کلی قالب زمانی، مهارتی و ترکیبی تقسیم می شود که متناسب با هر کاری برگزیده می شوند.

فرمت رزومه آلمانی به عنوان "Lebenslauf" شناخته می شود، معمولاً از ساختار استاندارد شده ای پیروی می کند. به طور معمول در این روزمه اطلاعات شخصی، تجربه حرفه ای، مدارک تحصیلی ، مهارت ها و سایر بخش های اختیاری مانند تجربه و سرگرمی های داوطلبانه نوشته می شود. هرچقدر شما دقیق تر این اطلاعات را در رزومه خود بنویسید؛ به کارفرمای خود شناخت دقیق تری می دهید. در نگاه اول شما با داشتن یک cv آلمانی می توانید چندین قدم از رقبای خود در تصاحب این شغل جلوتر بزنید. با این کار می توانید حرفه ای و با تجربه بودن خود را نیز نشان بدهید.

 

 

قالب و ساختار مناسب برای رزومه آلمانی

 

 

عکس و اطلاعات شخصی برای رزومه آلمان

 

در هنگام نوشتن رزومه عواملی را که نشان می دهند شما که هستید ارائه دهید تا مسئول پذیرش با اطلاعات شخصی شما آشنا شود. عکسی که در رزومه قرار می دهید باید پرسنلی و کاملا با کیفیت باشد. همچنین نام و نام خانوادگی تان را به صورت واضح تر بنویسید و شماره تماس خود را اگر آلمانی می باشد که آلمانی وارد کنید و اگر برای کشور های دیگر می باشد با کد همان کشور ارائه دهید. در صورت داشتن ایمیل آن را هم وارد کنید. پس از آن آدرس محل سکونت خود را بنویسید. اطلاعات تولد و سن خود را هم ارائه دهید. در ادامه باید کشور خود و وضعیت تاهل و تعداد فرزندانتان را هم بیان کنید. با این اطلاعات، پذیرنده یک ذهنیت کلی از شما متوجه می شود.

در بخش اطلاعات شخصی بهتر است موارد زیر را بنویسید:

·       نام و نام خانوادگی

·       تاریخ تولد (Geboren)

·       ملیت (Staatsangehörigkeit)

·       وضعیت تاهل (Familienstand)

·       شماره تلفن (Telefonnummer)

·       آدرس محل سکونت (Adresse)

·       آدرس ایمیل (Mail)

 

عکس و اطلاعات شخصی برای رزومه آلمان

 

وب سایت موسسه مهاجرتی مونارک در مورد روزمه آلمانی چنین نوشته است: شرکت‌های آلمانی، اغلب از متقاضیان دریافت شغل می‌خواهند که یک نمونه کار از خود (که در آلمان به die Mappe معروف است)، را ارائه دهند.

 

 

سوابق تحصیلی رزومه برای آلمان

 

سوابق تحصیلی خود را هم در رزومه بیان کنید. این که چه مدرکی و مدت زمانی که تحصیل می کردید چقدر بوده است. همچنین این توانایی هایتان را از آخر به اول بیان کنید. به افتخاراتتان در دوره ی تحصیل هم اشاره کنید تا مسئول پذیرش با توانایی ها و مهارت های شما آشنا شود. در واقع سوابق تحصیلی هم نقش مهمی در رزومه دارند. 

اگر مدارک تحصیلی متعددی دارید؛ آن ها را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید. نوشتن این موارد در صورتی که شما به تازگی فارغ التحصیل شده باشید؛ اهمیت زیادی دارد. در این زمان شما تجربه کاری کمی دارید و دستاوردهای تحصیلی خود را برای استخدام بولد کنید. اگر هنوز در مرکزی مشغول به تحصیل هستید و مدرکی نگرفتید؛ به عنوان در حال پیشرفت در روزمه تان آن مورد را بنویسید. اگر شما تحصیلات خود را در ایران یا کشور های دیگر گذرانده اید؛ نمرات خود را با سیستم آلمان معادل سازی کنید. در این شرایط ارائه مدارک با ترجمه رسمی به آلمانی در بخش پیوست ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

سوابق تحصیلی رزومه برای آلمان

 

مقاله پیشنهادی: حقایق جالب کشور آلمان

 

 

سوابق شغلی و توصیه نامه ها در رزومه آلمانی

 

علاوه بر سوابق تحصیلی سوابق شغلی هم می تواند بسیار م<ثر باشد. البته باید این سوابق را از آخر به اول و به ترتیب بیان کنید تا فرد پذیرنده از پیشرفت ها و یا عوامل دیگر مطلع شود. همچنین باید نام شرکت و شهری که در آن مشغول به کار و زمانی که در هر شرکت حضور داشته اید را هم ذکر کنید. وظایف و فعالیت هایتان در هر کاری مهم می باشد. مسئولیت هایتان در کار را هم بیان کنید تا بهتر ویژگی هایتان شناخته شوند. 

نوشتن این بخش با جزئیات بیشتر، در نشان دادن تجربیات و صلاحیت شما نقش مهمی دارد. در فرمت روزمه آلمانی سوابق شغلی خود را به صورت جداگانه و همراه با تاریخ باید بنویسید. در نوشتن بخش سوابق کاری در روزمه آلمانی به نکات زیر توجه کنید:

·       نوشتن موقعیت های شغلی را به ترتیب و با توجه به تقدم و تاخر زمانی انجام دهید.

·       از نزدیک ترین آن ها شروع به نوشتن کنید و به عقب بازگردید.

·       عنوان شغلی، نام شرکت و محل کار، تاریخ استخدام، و شرح مختصری از وظایف و دستاوردهای هر موقعیت شغلی که ذکر کردید را درج کنید.

·       در توضیح سعی کنید از 3 تا 5 خط بیشتر نشود. به طور مختصر صرفا برخی از مهم ترین موارد را ذکر کنید.

 

 

مهارت ها (Fähigkeiten)

 

در این بخش می توانید سایر مهارت های خود علاوه بر تحصیلات و سابقه شغلی خود را ذکر کنید. کامل نوشتن این بخش سایر قابلیت های شما را به کارفرما نشان می دهد. برای اینکه یک روزمه آلمانی خوب داشته باشید؛ این بخش را برای موقعیت های شغلی مختلف متمایز کنید. برای مثال اگر قصد دارید درخواست خود را به یک موسسه آموزشی ارسال کنید؛ نوشتن مهارت شما در رانندگی کاربردی ندارد. در این شرایط باید توانایی های خود در برقراری ارتباط و یا کارگاه هایی که در این زمینه شرکت کرده اید را بنویسید. در این بخش می توانید مهارت های زبانی خود و میزان تسلط خود را نیز ذکر کنید.

 

 

تجربه کار های داوطلبانه

 

نوشتن این بخش در رزومه آلمانی اختیاری است اما می تواند سایر مهارت های شما را به خوبی به تصویر بکشد. کارهای داوطلبانه بیشتر برای نشان دادن بعد شخصیتی شما کاربرد دارد. وجود این بخش اخلاق کاری و تعهد شما را به کارفرما نشان می دهد. در نوشتن تجربه های داوطلبانه در روزمه آلمانی، نکات زیر را رعایت کنید:

نقش خود در سازمان و مسئولیت های خود را شرح دهید.

هر موقعیت رهبری که داشتید یا هر دستاوردی که به دست آورده اید را برجسته کنید.

حتما تاریخ کار داوطلبانه و نام سازمان را درج کنید.

 

 

سرگرمی ها و علایق

 

نوشتن سرگرمی ها و علایق در روزمه آلمانی، اختیاری است. اگر قصد دارید که این بخش را نیز در روزمه خود داشته باشید؛ به طور مختصر و موردی بنویسید. در این قسمت از ذکر علایق سیاسی یا بحث برانگیز خودداری کنید زیرا این امر می تواند شانس استخدام شما تحت تاثیر قرار دهد. نکات زیر را برای نوشتن بخش سرگرمی ها و علایق در روزمه آلمانی رعایت کنید.

·       سرگرمی هایی که به عنوان اتلاف وقت دیده می شوند، مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی را اضافه نکنید.

·       ورزش یا فعالیت های بدنی که نشان دهنده انضباط، سرسختی یا روحیه رقابتی باشد را بنویسید.

·       فقط به طور خلاصه به برخی از سرگرمی ها خود اشاره کنید و از گنجاندن سرگرمی ها یا علایق بی ربط خودداری کنید.

 

 

سوابق شغلی و توصیه نامه ها در رزومه آلمانی

 

بیشتر بخوانید: افزایش تمرکز برای یادگیری زبان آلمانی

 


ذکر معدل برای مهاجرت کاری به آلمان

 

هنگامی که مشخصات خود را بیان می کنید، معدل نمرات خود را هم محاسبه کنید و از توانایی ها و سوابق خود بنویسید. به طور کلی باید متنی کاملا دقیق و تاثیر گذار نوشته شود تا مسئول پذیرش دانشجویان در مدت زمان کوتاه متوجه همه ی شرایط شما شود و کارنامه تحصیلی تان را در نظر بگیرد. همچنین در تعداد صفحات آن محدودیتی وجود ندارد اما بهتر است به صورت خلاصه و کوتاه نوشته شود تا خواننده اطلاعات مهم و اصلی شما را سریع متوجه شود. یک یا دو صفحه بهترین فرم نوشتن رزومه به زبان آلمانی می باشد. 

 

نمونه روزمه آلمانی

 

در کشور های مختلف نحوه روزمه نوشتن و ارائه آن نیز تفاوت هایی وجود دارد. در زیر یک نمونه رزومه آلمانی نوشته شده است.

Personal Information (Persönliche Angaben)

First and Last Name: Hans Schmidt

Date of Birth: 12/06/1990

Nationality: German

Marital Status: Single

:Contact Details

Phone Number: +49 123456789

Address: Musterstrasse 1, 12345 Berlin

Email: hans.schmidt@email.com

Online profile: LinkedIn

Professional Experience (Persönliche Erfahrung)

Marketing Manager, ABC GmbH, Berlin (04/2018 – present)

Marketing Coordinator, XYZ AG, Munich (06/2016 – 03/2018)

Education and Training (Schul-und Berufsbildung)

Master of Business Administration (MBA), University of Munich (09/2014 – 06/2016)

Bachelor of Science in Marketing, University of Berlin (09/2010 – 06/2014)

Skills (Fähigkeiten)

Volunteer Experience (Ehrenamtliche Erfahrung)

Volunteer, Red Cross, Berlin (01/2017 – 12/2017)

Hobbies and Interests (Hobbys und Interessen)

References (Verweise)

.Available upon request

 

 

سخن پایانی

 

پیدا کردن شغل در کشور آلمان ممکن است به یک چالش بزرگ برای شما تبدیل شود. داشتن یک روزمه آلمانی می تواند به شما در مسیر استخدام کمک کند. نوشتن روزمه آلمانی تفاوت هایی با روزمه فارسی و انگلیسی دارد. شما باید به طور خلاصه و واضح بخش های مختلف این رزومه را بنویسید. با شرکت در کلاس های آموزش زبان موسسه گات می توانید مهارت خود را در نوشتن روزمه آلمانی موثر ارتقا دهید. برای اطلاع از نحوه ثبت نام و زمان بندی کلاس ها به وب سایت مجموعه گات مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 


ارسال دیدگاه :


شعبات گات در سراسر ایران

پشتیبانی در واتساپ