حقایقی جالب درباره زبان آلمانی

مرکز زبان آلمانی گات

حتما تا به حال این موضوع را شنیده اید که یادگیری زبان آلمانی کار ساده ای نیست چرا که هر اسم از جنسیتی برخوردار است و زمان حفظ کردن کلمات باید جنسیت آن ها هم حفظ شود. اگر از قبل به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، یادگیری زبان آلمانی کار ساده ای به نظر می آید. اما به دلیل این که ساختار آن متفاوت است و شیوه های شکل گیری جملات با زبان مادری ما تفاوت بسیاری دارد از این رو یادگیری آن نیازمند سعی و تلاش بسیاری است.

 

زبان آلمانی تاثیر بسیاری در سایر زبان ها و فرهنگ ها داشته است و در زمان قرن 19 ادبیات آلمانی دوره باشکوهی را تجربه کرده است و از این رو بسیاری از کلمات آلمانی به زبان های دیگر هم وارد شده است. امروزه یادگیری زبان آلمانی جایگاه بسیاری در بین افراد پیدا کرده است و افراد بسیاری قصد یادگیری زبان آلمانی را دارند و از دلایل مهم یادگیری این زبان می تواند اقتصاد بزرگ آلمان در اروپا باشد که رتبه چهارم بعد از ایالات متحده، چین و ژاپن را کسب کرده است.


جالب است بدانید که آلمانی سومین زبان پرکاربرد در اینترنت است که حدود 6 درصد از وب سایت های اینترنت به زبان آلمانی هستند و همچنین بسیاری از کتاب ها به زبان آلمانی نوشته و یا ترجمه شده است و طبق تحقیقات صورت گرفته 10 درصد کتاب های چاپی به زبان آلمانی می باشد. علاوه بر مواردی که ذکر شد حقایقی درباره زبان آلمانی وجود دارد که باید بدانید. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.


اگر قصد یادگیری زبان آلمانی را دارید می توانید از روش های متفاوتی مانند استفاده از اپلیکیشن ها، پاکدست های مختلف، وب سایت های آموزشی، تماشای فیلم ها و غیره را ستفاده کنید . در این مقاله چند نکته ی جالب درباره زبان آلمانی برای شما گردآوری شده است که ممکن است دانستن آن ها برای شما مفید باشد، پس همراه ما باشید!

 

حقایقی جالب درباره زبان آلمانی

 

آیا کاربرد زبان آلمانی را می دانید؟

 

آیا می دانید که بیشتر از 120 میلیون نفر در کشورهای اتریش، آلمان، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، سوییس، شمال ایتالیا و نیز شرق فرانسه به زبان آلمانی صحبت می کنند؟ در اتحادیه اروپا و نیز اروپای شرقی و مرکزی زبان آلمانی به عنوان یک کلید است. البته زبان آلمانی در خارج از این مناطق هم طرفداران بسیاری دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط ZAF که یک موسسه آموزشی است، در سال 2015 حدود 15.4 میلیون نفر در مدارس و موسسات آموزشی در دوره های آموزش زبان آلمانی شرکت کردند که این تعداد نیم میلیون بیشتر از سال گذشته بوده است. علاوه بر موارد ذکر شده آلمانی جزو ده زبان محبوب دنیا می باشد که همین دلیل موجب شده که در سال 2006 در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شود.

بیشتر بخوانید: بهترین آموزشگاه زبان آلمانی

آیا کاربرد زبان آلمانی را می دانید؟

 

زبان آلمانی رایج ترین زبان در اتحادیه اروپا می باشد
 

در اروپا چیزی حدود 100 میلیون نفر به زبان آلمانی صحبت می کنند و زبان مادری آن ها به حساب می آید علاوه بر این در سایر کشور ها مانند سوئیس، بلژیک و غیره آلمانی زبان رسمی می باشد. عده ی بسیار کمی از از مردمان روسیه، دانمارک، قزاقستان، سیبری و چند کشور دیگر زبان مادری عده ای از مردم آلمانی است. البته گفتنی است که در برزیل هم کسانی هستند که به زبان آلمانی صحبت کنند و تسلط داشته باشند. در نتیجه زبان آلمانی کاربرد بسیاری دارد.

زبان آلمانی رایج ترین زبان در اروپا

 

نگارش زبان آلمانی در سال 1998 و سال 2006 ارزیابی شد

این بازنگری و ارزیابی در زبان آلمانی با نام neue Rechtschreibung (new correct writing) شناخته می شود که هدف اصلی این بازنگری نیز استاندارد کردن املا و همچنین قوانین نقطه گذاری در تمامی کشورهای آلمانی زبان بوده است. به عبارتی آلمان، سوئیس، اتریش و لیختن اشتاین در سال 1996 تغییرات خود را در وین پایتخت اتریش امضا کردند در حالی که لوکزامبورگ این کار را انجام نداد و تغییرات را به مرور زمان در این کشور قبول کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نظام سیاسی آلمان

 

تبدیل زبان رسمی آمریکا به آلمانی
 

در یک افسانه آلمانی گفته شده که در سال 1794 نیز گروهی از مهاجران آلمانی به آمریکا رفته اند و به نمایندگان مجلس درخواستی ارائه داده اند و خواهان تبدیل متن های قانونی آمریکا به زبان آلمانی بوده اند که این موضوع مورد تایید قرار گرفته نشد. و در سایر افسانه ها گفته اند که چند سال بعد در سال 1828 نوعی رای گیری با هدف معرفی زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی دوم آمریکا انجام شد که تنها یک رای موجب گردید که این موضوع تایید نشود! نام این افسانه را مولنبرگ گذاشتند که در حقیقت نام فردی بود که رای او نتیجه را تغییر داد.

تبدیل زبان رسمی آمریکا به آلمانی

 

 در زبان آلمانی 3 جنسیت وجود دارد

 

همان طور که می دانید در زبان های بسیاری مانند فرانسوی و عربی کلمات مونث و مذکر در نظر گرفته می شوند که این می تواند موضوع دشواری برای یادگیری باشد. اما زبان آلمانی فراتر از این رفته و برای هر کلمه سه جنسیت(مونث،مذکر یا خنثی) در نظر گرفته است. لازم است بدانید که هر کلمه صرفا طبق دستور زبان آن جمله مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

در زبان آلمانی 3 جنسیت وجود دارد

 

 

در آلمانی حتی صفات نیز صرف می‌شوند
 

در آلمانی حتی صفات نیز صرف می‌شوند

شاید شنیدن این جمله برای شما را بسیار متعجب کند؛ ولی قوانین زیادی برای صرف صفت در آلمانی وجود دارد. صفت باید از جنسیت اسم بعد از خود پیروی کند؛ ولی ماجرا همین جا تمام نمی‌شود. در صورتی که اسم جایگاه متمم یا مفعول در جمله داشته باشد؛ صفت نیز باید با توجه به همین نقش استفاده شود. شما در آلمانی نمی‌توانید بدون توجه به ساختار جمله برای اسامی صفت به کار ببرید. سعی کنید با کمک مثال و جملات، صرف صفت‌ در جایگاه‌های مختلف جمله را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین آموزشگاه زبان آلمانی برای کودکان

 

در آلمانی کلمات هم آوای زیادی وجود دارند
 

در آلمانی کلمات هم آوای زیادی وجود دارند

در آلمانی هم همانند اکثر زبان‌ها، کلمات هم آوای زیادی وجود دارد. با توجه به سایر اجزای جمله و مفهوم متن، می‌توان معنی درست این واژگان را فهمید. در زبان آلمانی وجود آرتیکل پیش از اسامی نیز راه دیگری برای تشخیص معنی کلمات هم آوا به حساب می‌آید.

 

در زبان آلمانی جایگاه فعل در جمله اهمیت زیادی دارد
 

در زبان آلمانی جایگاه فعل در جمله اهمیت زیادی دارد

در جملات خبری در صورتی که یک فعل اصلی در جمله باشد؛ باید آن فعل در جایگاه دوم قرار گیرد. فاعل می‌تواند در جایگاه اول یا سوم بیاید؛ ولی فعل باید در جایگاه دوم باشد. استفاده از کلمات ربط بین جملات، ترتیب ساختارهای موجود در جمله را تغییر می‌دهد. برای مثال در صورتی که ازweil  به معنی (زیرا، چون)؛ برای ارتباط دادن دو جمله استفاده شود؛ ساختار جمله دوم تغییرات اساسی پیدا می‌کند. در این شرایط، فعل از جایگاه دوم به انتهای جمله انتقال می‌یابد. خواندن متن به زبان آلمانی به شما کمک می‌کند؛ تا به خوبی ترتیب قرار گیری اجزای مختلف جمله را بیاموزید.

 

زبان آلمانی کلماتی دارد که در انگلیسی معادلی ندارد

 

زبان آلمانی ویژگی منحصر به فردی دارد که شامل خلق کلمات جدید و تخصصی است به طوری که توضیح و تشریح اشیا یا موارد را بسیار دقیق تر معادل انگلیسی معرفی می کنند. به عنوان مثال کلمه ی schadenfreude یه معنای خوشحالی ناشی از بدبختی شخص دیگر است! کلمه ای دیگر به نام torschlusspanik به معنای حس گذر زمان است که فرد احساس پیر شدن می کند. در نتیجه تلاش و تکاپو برای انجام کاری است، قبل از آن که زمان بگذرد.

بیشتر بخوانید: کلاس های مکالمه زبان آلمانی

 

تمرین برای یادگیری زبان آلمانی

 

 

در زبان آلمانی اسامی مرکب بسیاری وجود دارد

 

اگر یک کلمه طولانی آلمانی را مشاهده کردید نگران نشوید چرا که می توان آن را به اسامی کوچک تری تقسیم کرد. آلمانی زبانی است که در آن کلمات جدید بسیاری متشکل از دیگر کلمات ساخته می شود. به عنوان مثال کلمه ی دست hand را در نظر داشته باشید، این کلمه را آلمانی ها با shuhe ترکیب می کنند تا اسم handshuhe به وجود آید، این کلمه به معنای کفش دست یا دستکش می باشد.

 

مکالمه ی زبان ۀمانی

 

 

زبان آلمانی به زبان انگلیسی شباهت زیادی دارد

 

می توان گفت بیش از 60 درصد کلمات انگلیسی و آلمانی شبیه به هم هستند و یادگیری آن برای زبان آموزانی که از قبل به زبان انگلیسی آشنا هستند تا حدودی آسوده تر است. البته این نکته را در نظر بگیرید که در این مور تله هایی هم وجود دارد برای مثال لغاتی هم وجود دارند که در عین شباهت آن ها کلمات کاملا با یکدیگر تفاوت دارند و اگر زمان استفاده از آن ها دقت کافی نداشته باشید برایتان مشکل ساز می شود. در رابطه با این موضوع شما می توانید از پلتفرم های ترجمه تخصصی استفاده نمایید که می تواند کمک بسیاری به شما کند.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین زبان آلمانی با اساتید حرفه ای

 

شباهت بسیار زبان آلمانی به زبان انگلیسی

 

 

زبان آلمانی واژگان زیادی در فهرست لغات خود دارد

 

زبان آلمانی حدودا 5.3 میلیون کلمه را در بر دارد و این تعداد نیز در حال افزایش می باشد. حدود یک سوم از این کلمات در صد سال گذشته به این زبان اضافه شده اند و بدین معنا است که تعداد کلمات زبان آلمانی چندین برابر بیشتر از زبان انگلیسی است که در مکالمات روزمره تنها از 12000 تا 16000 کلمه استفاده می شود که در بین این کلمات نیز 3500 کلمه ی خارجی وجود دارد. زبان آلمانی به دلیل توانایی اش در ایجاد کلمات جدید و چسباندن کلمات به یکدیگر، به عنوان زبانی غنی شناخته شده است.

 

لغت نامه زبان آلمانی(دیکشنری)

 

 

عنوانی به اسم آلمانی استاندارد وجود ندارد

بسیار از زبان آموزان این سوال برایشان پیش می آید که آلمانی استاندارد به چه معنا می باشد؟ پاسخ این سوال ساده است چرا که آلمانی استاندارد در واقع همان آلمانی رسمی می باشد که در آکادمی ها تدریس می شود. آلمانی رسمی و یا آلمانی استاندارد ترکیبی از آلمانی میانه و آلمانی بالا است که بیشتر لهجه های اتریشی بر همین اصول شکل گرفته اند. مردمان اتریش اصرار بر این موضوع دارند که طبق زبان و لهجه خودشان صحبت کنند، ولی تفاوت چندانی در بین زبان آلمانی اتریشی و زبان خود آلمانی وجود ندارد.

 

عنوانی به اسم آلمانی استاندارد وجود ندارد

 

 

در زبان آلمانی تمام اسم ها با حروف بزرگ شروع می شوند
 

در زبان آلمانی تمام اسم ها با حروف بزرگ شروع می شوند

اگر برای بار اول یک متن آلمانی را نگاه کنید به طور قطع با تعداد زیادی حروف بزرگ آشنا خواهید شد. تفاوتی ندارد که اسم در چه موقعیتی باشد و تحت هر شرایطی تمامی اسم ها باید با حروف بزرگ شروع شوند. البته این موضوع در بین پیچیدگی های زبان نکته بدی نیست و باعث شناخت کلمات در متن می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های آموزش زبان آلمانی

 

سوالات متداول

 

1.                       آیا محبوبیت زبان آلمانی تنها محدود به کشور آلمان می‌شود؟

محبوبیت زبان آلمانی تنها در کشور آلمان خلاصه نمی‌شود و امروزه بیش از 120 میلیون نفر به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. روز به روز به تعداد زبان آموزان آلمانی افزوده می‌شود. امروزه افراد زیادی در کشورهای اتریش، آلمان، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، سوئیس، شمال ایتالیا و شرق فرانسه به زبان آلمانی صحبت می‌کنند.

2.                       منظور از جنسیت در اسامی آلمانی چیست؟

در زبان آلمانی علاوه بر مونث و مذکر، برخی از اسامی جنسیت خنثی دارند. با کمک آرتیکل‌های (der/ die/ das) می‌توان جنسیت اسامی مختلف را از هم تشخیص داد.

3.                       آیا می‌توان برای همه اسامی آلمانی معادل انگلیسی پیدا کرد؟

زبان آلمانی را می‌توان به عنوان زبانی خلق کننده واژگان تخصصی و جدید به شمار آورد. برای تمامی واژگان در زبان آلمانی نمی‌توان معادلی در زبان‌های دیگر پیدا کرد. شباهت بین زبان آلمانی و انگلیسی را می‌توان در حد 60 درصد به حساب آورد.

4.                       کلمات هم آوا را چگونه می توان از هم تشخیص داد؟

در زبان آلمانی نیز کلمات هم آوای زیادی وجود دارد. با خواندن متن و توجه به سایر کلمات جمله می توان معنی درست واژگان را فهمید. آرتیکل‌های کلمات نیز در آلمانی به شما در تشخیص کلمه و معنی درست آن کمک می‌کنند.


ارسال دیدگاه :


شعبات گات در سراسر ایران

پشتیبانی در واتساپ